ממשלת דרום קוריאה גייסה את להקות הפופ המקומיות, שזוכות לפופולריות עצומה במדינה ובעולם, לקמפיין הסברה אפקטיבי על הדרכים והכללים לבלימת התפשטות הנגיף. התגייסות הדור הצעיר מעידה שהצעד מוכיח את עצמו
להקת הבנים BTS בהופעה בניו יורק, ב-31 בדצמבר 2019 | (Photo by Michael Stewart/WireImage)
התפרצות מגפת הקורונה בדרום קוריאה – המוקד המשמעותי הראשון מחוץ לסין – תפסה את המדינה בעיצומו של משבר כלכלי ופוליטי כבד. תגובתה הזריזה והנוקשה של הממשלה בראשות מון ג'אי-אין, אשר זכתה לשבחים מצד ארגון הבריאות העולמי והקהילה הבינלאומית גם יחד, הביאה לנהירה של מדינות רבות בעולם המבקשות ללמוד מהמודל הקוריאני.
הסיבות לשיעור ההידבקות הנמוך במדינה רבות ומגוונות. אחת מהן טמונה במוסכמה התרבותית, המושרשת גם במדינות אסיאתיות נוספות, לפיה יש לקבל את מרות השלטון. עובדה זו, בשילוב השימוש במסכות פנים שהיה נפוץ במדינות אסיה עוד בטרם התפרץ הנגיף, הקטינה באופן משמעותי את מספר הנבדקים.
ניתן להניח גם שבדומה למדינות אחרות באסיה, קוריאה הדרומית למדה שיעור חשוב מהתפרצות נגיף ה-MERS בשנת 2012, כאשר עיגנה בחוק צעדים המאפשרים לפקידי מערכת הבריאות להתחקות באופן קפדני אחר צעדיהם של אלה הנמצאו חיוביים כנשאי נגיפים מדבקים. בנוסף, הקמפיין הנרחב אותו הובילה הממשלה לעריכה מאסיבית של בדיקות לגילוי הקורונה, בשילוב חקירות אפידמולוגיות יעילות ומהירות, תרמו רבות ליכולות של הדרום קוריאנים לבלום את התפשטות הנגיף.
עם זאת, נראה כי אחד מן המרכיבים המפתיעים ביותר אשר השפיעו במידה רבה על הציבור הקוריאני, הוא דווקא תעשיית הפופ הקוריאני המפורסמת, K-Pop. לאמני הפופ הקוריאני מעריצים מכל העולם, ובעידוד הממשלה בסיאול הם מנצלים את השפעתם הרבה על הקהל כדי להעלות מודעות לנגיף ולהעביר את הנחיות בריאות הציבור של הרשויות. הדור הצעיר לא נותר אדיש להפצרות של כוכביו והוא נרתם למאבק, מגייס תרומות, מסייע לקשישים ומציית באופן מלא להנחיות.
מעריצי להקת BTS תרמו יותר מ-300,000 דולר למאמצי הסיוע לנפגעי הנגיף בעקבות דוגמה אישית שנתן אחד מאליליהם
פנייה למעריצים ומתן דוגמה אישית
הקשר בין הצעירים ואלילי הפופ שלהם יכול להיות אישי למדי. רבים מהאמנים הפופולריים משתמשים בפלטפורמות חברתיות כדי להגיע ולהתחבר באופן אישי למעריציהם, ויוצרים בכך תחושה של מערכות יחסים קרובה. הפעם הם השתמשו בה כדי לסייע לארצם לבלום את הנגיף.
מבין שלל הדוגמאות להתגייסות תעשיית ה-K-Pop, בולט במיוחד סרטון וידאו אותו יצרו חברי להקת הבנים המגה-פופולרית BTS, שבו הם מפצירים במעריציהם להשאר בבית, לא להתקהל, לעקוב אחר הנחיות הרשויות ולסייע היכן שצריך. חבר הלהקה Suga נתן דוגמה אישית ותרם כ-80,000 דולר לסיוע לנפגעי הנגיף בעירו דאיגו, ובעקבותיו תרמו מעריצי הלהקה כ-300,000 דולר נוספים.
BTS במסר לציבור, כחלק מהקמפיין של ממשלת דרום קוריאה | מקור: יוטיוב
BTS אינם כוכבי ה-K-Pop היחידים שהשתמשו בפופולריות שלהם כדי להגיע אל מעריציהם. אלילים כמו סיוון צ'וי צייצו דברי עידוד והציבו דוגמא אישית על ידי ציוץ ביטויים כמו "ריחוק חברתי". הנרי לאו, אליל K-pop סיני-קנדי, צייץ למעריציו ברחבי העולם סרטון המדגים את הדרך הנכונה לשטיפת ידיים (ראו למטה).
אלילי K-pop אחרים תרמו סכומי כסף גדולים לארגונים שונים ועודדו את מעריציהם ללכת בדרכם. הזמרת IU תרמה כספים וציוד בשווי של כמעט 200,000 דולר לצוותי רפואה ועוררה התלהבות גדולה בקרב מעריציה ובקהילת ה-K-Pop בכלל. חברי להקת הבנות Red Velvet תרמו לקורבנות נגיף הקורונה סכום השווה למחצית מתרומות הסוכנות שלהם, SM, שהיא הגדולה ביותר בדרום קוריאה. אמנים כמו דניאל קנג וג'ג'וג תרמו למטרות ולארגונים בעלי זיקה יותר אישית, צעד שדירבן את מעריציהם והוביל גם כן לגל תרומות גדול.
דעתנו:
הפופ הקוריאני ידוע בהשפעתו הגדולה על החברה – בעיקר הצעירה – בקוריאה הדרומית, ומציאות זו סיפקה לממשלה כלי ייחודי בממשק עם האזרחים וגם ככלי דיפלומטי יעיל. הממשלה בקוריאה הבינה את חשיבות תעשיית הבידור ככלי שימושי (בקוריאה ומחוץ לה) והחלה לממן אותה עוד בשנות ה-90. בעבר, עשתה ממשלת קוריאה שימוש באמני פופ שכאלה כדי לשפר את יחסיה עם שכנתה המסוגרת מצפון, וכן עם מדינות נוספות כמו סין ואף ארגונים בינלאומיים כמו האו"ם - דיפלומטיה ציבורית במיטבה.
בימים אלה, משמשת תעשיית הפופ את הממשלה הדרום קוריאנית בעיקר לקשר עם האזרחים, כאשר מסרי הרשויות בנוגע להתמודדות יעילה עם הווירוס מועברים לציבור הרחב על-ידי אמנים אהובים במטרה להתגבר על ההתפרצות. האהדה שלהקות אלה זוכות לה גם במערב מסייעת לקוריאה לצייר את עצמה כמי שתורמת להסברה נגד הנגיף ברחבי העולם, ולא רק בבית פנימה.
Comments