פנסילבניה: האם טראמפ ישחזר את הפתעת 2016?
top of page
  • הזירה

פנסילבניה: האם טראמפ ישחזר את הפתעת 2016?


תומכי טראמפ ומתנגדיו מתעמתים בפיטסבורג ב-4 ביולי | Photo by Jeff Swensen/Getty Images

אוכלוסייה: 12.8 מיליון תושבים (מקום 6 בארה"ב), מתוכם 81.6% לבנים, 12% אפרו-אמריקנים, 3.8% אסיאתיים ואחרים. מספר אלקטורים: 20 נוטה מסורתית ל: דמוקרטים הצביעה ב-2016: טראמפ (זכה בפער של 0.7%) סנאטורים: דמוקרט ורפובליקאי (אינם עומדים לבחירה) נציגים בבית הנבחרים: 18 (9 דמוקרטים, 9 רפובליקאים) מושל: טום וולף, דמוקרט (נבחר לכהונה שנייה ב-2018) הסקרים אומרים: ביידן מוביל באופן רציף מאז יוני, אך בפער לא גדול מטראמפ

 

למה היא מעניינת?


פנסילבניה היא אחת מהמדינות החשובות ביותר במפה האלקטורלית בבחירות הקרובות, לצד ויסקונסין ומישיגן, שהיו ידועות כ"חומה הכחולה". לצד אילינוי, היא המדינה בעלת מספר האלקטורים הרביעי בגודלו בארה"ב – 20. טראמפ ניצח במרוץ לנשיאות ב-2016 במידה רבה כיוון שגבר על הילרי קלינטון בשלוש מדינות אלו, והן אלו אשר יקבעו את המנצח גם במרוץ הנוכחי לנשיאות. ברמה הסמלית, ג'ו ביידן, שנולד בפנסילבניה (אך ייצג בסנאט את מדינת דלאוור השכנה, לשם עברה משפחתו כשהיה ילד), אינו יכול להרשות לעצמו להפסיד בה. פנסילבניה העניקה למועמד הדמוקרטי לנשיאות את קולה שש פעמים ברציפות, מ-1992 ועד 2012. הבחירה לפני ארבע שנים בטראמפ, שזכה ב-48% מהקולות, הפתיעה רבים במדינה ומחוצה לה. בקמפיין הנוכחי טראמפ בונה עליה לביסוס שלטונו, בעוד הדמוקרטים נחושים לוודא ש-2016 היתה מעידה חד פעמית. על המתח נוסף המרוץ לקונגרס, במדינה שכיום כי מיוצגת בצורה שווה בסנאט (נציג לכל מפלגה) ובבית הנבחרים (תשעה נציגים לכל מפלגה).

איך נראה המרוץ כיום?


בדומה למדינות רבות בארה״ב, מגפת הקורונה וההתמודדות של ממשל טראמפ עמה הן בין הנושאים החשובים ביותר על הפרק עבור תושבי המדינה הצפון-מזרחית. לפי הניו יורק טיימס, התחלואה בפנסילבניה ממשיכה לעלות ועומדת על כ-900 מקרים חדשים בשבוע בממוצע, נכון לתחילת אוגוסט. עד אז נרשמו קרוב ל-130,000 חולים מאומתים ויותר מ-7,500 מקרי מוות. רוב המשיבים בסקרים השונים מעידים כי הם מוטרדים בראש ובראשונה ממצב התחלואה בקורונה, וזה יכתיב גם למי יצביעו: 3 מתוך 4 אזרחים אשר מאוד מודאגים מהתחלואה והידבקות אמרו שיצביעו לביידן, בעוד טראמפ זוכה ל-9 מתוך 10 קולות של אלו אשר אינם מודאגים כלל מהקורונה. הבעיה של הנשיא היא שכאמור – יש יותר מצביעים מודאגים מאשר נינוחים. פנסילבניה היא מדינה מבוגרת מהממוצע הארצי של ארה"ב ומצביעיה המבוגרים נוטים להצביע למפלגה הרפובליקאית, אולם סקר שנערך במדינה במאי הראה כי רבים מהמבוגרים חשים כי המצב בארה״ב רע וכי ביידן יעשה עבודה טובה יותר מטראמפ בטיפול במשבר הבריאותי והכלכלי.

חלוקת האלקטורים (באדום: פנסילבניה)

 

בקמפיין של ביידן חוששים שטראמפ יזכה שוב בקולותיהם של עובדי צווארון כחול בצפון פנסילבניה, באזורים שנודעו כדמוקרטיים - מה שהביא לו את הניצחון ב-2016

 

אף שרוב אוכלוסיית פנסילבניה לבנה, המחאות שפרצו בארה״ב בעקבות מותו של האפרו-אמריקאי ג׳ורג׳ פלויד במינסוטה במאי לא פסחו על המדינה, שרבים מתושביה רואים במחאות נגד אלימות משטרתית וצדק אכיפתי נושא מרכזי במערכת הבחירות. קשה להעריך כיצד ישפיעו המחאות על התמיכה במפלגה הרפובליקאית, אך ניתן לשער כי היא בעלת השפעה גדולה יותר בקרב אזרחים דמוקרטים שלא הצביעו בבחירות הקודמות, המצויים בעיקר באזורים הכפריים והעירוניים של פנסילבניה. קמפיין טראמפ תוקף את ביידן בפנסילבניה בטענה כי בעבר תמך בהצעות חוק ״קשוחות נגד פשיעה״ (Tough on Crime), שפוגעות בעיקר באוכלוסיות מוחלשות, ובהסכמי סחר חופשי - אסטרטגיה שטראמפ השתמש בה גם נגד הילרי קלינטון ב-2016, לשם ערעור התמיכה בה בקרב אפרו-אמריקניים ומעמד הפועלים הלבן. לעומתו, קמפיין ביידן מתמקד בטיפול הכושל של טראמפ במשבר הקורונה ובמדיניות חוץ שגויה מול בייג׳ין, בתגובה לאמרות טראמפ על כך שביידן ינהג בסין ביד רכה. צוותו של טראמפ עובד במדינה במשך חודשים, לעומת צוותו של המועמד הדמוקרטי, שמינה מנהל קמפיין למדינה רק בחודש שעבר.


מדוע היא מתנדנדת?

נכון לאמצע באוגוסט, מצב הסקרים בפנסילבניה מעיד על יתרון לביידן שנע בין 4% ל-6%, בממוצע (סקר בודד מעניק לו הובלה של 9%). עם זאת, תומכי ביידן חוששים ובצדק: ב-2016 זכה טראמפ בפער מזערי של 44,000 קולות, בעיקר הודות לקולותיהם של עובדי צווארון כחול המשתייכים למעמד הביניים בצפון פנסילבניה, באזורים שנודעו כדמוקרטיים. בניסיון לזכות בקולות בפרברים ובקרב מצביעים מבוגרים, קמפיין טראמפ השקיע כ-4.5 מיליון דולר בשלטי חוצות ברחבי המדינה, הטוענים כי ביידן ימנע הקצאת משאבים למשטרה. זאת, חרף התבטאויותיו החוזרות של ביידן נגד רעיון זה. הדמוקרטים, שחוששים מעלייה פוטנציאלית בתמיכה בטראמפ לאחר שיציג תכניות כלכליות לסיוע לנפגעי המשבר, נלחמים בחזרה. הסנאטור הדמוקרטי של המדינה, בוב קייסי (Bob Casey), אמר כי ״האתגר הגדול ביותר עבור המפלגה שלנו, הוא להמשיך להעביר מסר כלכלי״.

bottom of page