תקיפת ה-WHO עוד עלולה להתנקם בטראמפ
top of page
  • oded816

תקיפת ה-WHO עוד עלולה להתנקם בטראמפ


החלטת ארה"ב למשוך את ידיה מארגון בינלאומי חשוב נוסף בניסיון "להעניש" אותו על "תמיכתו" בסין, עלולה דווקא לחזק עוד יותר את השפעתה הבינלאומית של בייג'ין

הנשיא טראמפ בתדרוך היומי בבית הלבן, בתחילת אפריל | Offical WH photo by Tia Dufour (Flickr, Public Domain)

בעוד שארה"ב ממשיכה להיאבק בהתפשטות המגפה ובמספרי החולים והמתים שממשיכים לטפס, נראה שבממשל הנשיא טראמפ התקבלה החלטה להטיל את האשמה לתוצאות המגפה על סין ועל ארגון הבריאות העולמי.

לאחר שיחת טלפון חיובית יחסית בין נשיאי ארה"ב ונשיא סין ביום שישי, 27 במארס, היו שקיוו להפשרה או אפילו להעמקת שיתוף הפעולה בין המעצמות כדי להתמודד עם המגיפה העולמית. נראה שציפיות מעין אלה התבדו אל מול מציאות של מתיחות גוברת. במקום להעמיק את שיתוף הפעולה, נשיא ארה"ב הודיע ​​ב-14 באפריל, כי יקפיא המימון האמריקאי לארגון הבריאות העולמי לאור מה שתיאר כניהול לא תקין תוך הסתרת מידע של משבר התפשטות נגיף הקורונה.

במוקד הביקורת האמריקאית נמצאת ההערכה החיובית שהעניק ארגון הבריאות העולמי לתגובה הסינית למשבר והטענה כי הארגון מנסה להתחנף לבייג'ין, או אפילו פועל בשמה. יו"ר הארגון, טדרוס אדרהום, קיים פגישה עם נשיא סין שי ג'ינפינג בסוף ינואר, ולאחריה הוכרז כי ארגון הבריאות העולמי ישלח צוות מומחים למדינה כדי לחקור את ההתפרצות. אולם ביקור המשלחת יצא לפועל רק כשלושה שבועות מאוחר יותר ובסיומו היא תיארה את תגובת סין להתפרצות כ"אולי המאמץ השאפתני, הזריז והכוחני ביותר להכלת מגיפה בהיסטוריה".

 

למרות הרטוריקה החריפה, בכירים בבית הלבן מודעים היטב לפגיעה הפוטנציאלית לארה"ב ולכלכלתה אם המתחים עם סין יצאו משליטה

 

טראמפ הוסיף והטיח השבוע בארגון הבריאות העולמי כי באמצע ינואר "הפיץ ואישר בפומבי את הרעיון שלא הייתה העברה בין אדם לאדם", גם כשכבר היה ברור שמדובר במגיפה. הארגון מצדו התגונן והסביר שפרסם הודעות מרובות על הנגיף בינואר על בסיס המידע שהיה זמין באותה עת. (למרות הביקורת הנוכחית, טראמפ עצמו הביע הערכה פומבית רבה למאמצים הסינים לטיפול במגיפה במספר הזדמנויות בחודשים האחרונים, כולל לאחר שיחת הטלפון בין המנהיגים בסוף מארס.)

גם במישור הבילטראלי ראינו באחרונה קפיצת מדרגה בחילופי האשמות וברטוריקה האמריקאית נגד סין. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו עורר מחדש את הטענות כי מקורו של נגיף הקורונה במעבדה וירולוגית צבאית בעיר ווהאן, מוקד ההתפרצות העולמית. ב-17 באפריל קרא פומפאו לסין להעניק לארה"ב גישה ישירה למעבדה בווהאן. טראמפ מצידו הטיל ספק בנתוני הנדבקים והמתים הרשמיים הסינים, וקבע כי אין ספק שהם גבוהים מאלה שבארה"ב.

זו שהולכת וזו שבאה

ההתנתקות של ארה"ב מארגון הבריאות העולמי היא עוד צעד במגמה רחבה יותר של נסיגה אמריקאית מארגונים מולטילטראליים, בראשם האו"ם, מצד אחד, ומאמצים נמרצים (ויעילים) של סין למלא את מקומה ולחזק השפעתה בגופים אלה. בנוסף למעמדה כחברה קבועה ובעלת וטו במועצת הביטחון, בשנים האחרונות עושה סין מאמצים רבים להביא לבחירת מועמדיה לראשות או חברות בוועדות או"ם חשובות.

נראה שגם במקרה זה גבוהים הסיכויים שסין ומדינות אחרות ינצלו את ההתנתקות האמריקאית לקידום אינטרסים שלהם. נציגים מסין עומדים כיום בראש ארבעה תת-ארגונים של האו"ם (לענייני חקלאות, תקשורת, תעשייה ותעופה), ויש לה השפעה רבה בגופים רבים אחרים. באחרונה אף נבחר נציג סיני לוועדת האו"ם לזכויות אדם.

עם זאת, בתחילת מארס נכשלה בייג'ין באחד המאמצים המרכזיים שלה בעת האחרונה – להביא לבחירת נציגה סינית לראשות הארגון העולמי לזכויות יוצרים של האו"ם (WIPO). זאת, לאחר שבלחץ ארה"ב – שטענה בלהט שסין היא מפירת זכויות יוצרים מובילה בעולם – נבחר לבסוף נציג מסינגפור.

דעתנו:

גם אם יש בסיס לטענותיו של הנשיא טראמפ לגבי יעילותו של ארגון הבריאות העולמי, ההחלטה להפסיק התמיכה בו בעיצומה של המגיפה עשויה לא רק לפגוע במדינות רבות ברחבי העולם שתלויות בארגון לצורך המאבק במגיפה, אלא גם בדימויהַ של ארה"ב עצמה כמנהיגה עולמית אחראית במשבר הנוכחי. בנוסף, החלטת ארה"ב למשוך את ידיה מעוד ארגון בינלאומי חשוב בניסיון "להעניש" אותו על תמיכתו בסין, עלולה להוביל דווקא לתוצאה הפוכה משרצתה – ווהשפעתה הבינלאומית של בייג'ין תתחזק אף יותר.

סביר להניח כי חילופי האשמות ההדדיות בין ארה"ב לסין ילכו ויתעצמו בזמן הקרוב. משבר הקורונה מסתמן כזירת הקרב החדשה לא רק בין המעצמות, אלא גם כנושא מרכזי במירוץ לנשיאות ארה"ב בין הנשיא טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן (ראו למטה), שמתאמצים להראות מי היטיב לזהות את "האיום הסיני" ופועל להחלת מדיניות קשוחה יותר כלפי בייג'ין.

במישור המיידי, איש גם אינו שוכח שארה"ב תלויה בסין לאספקת ציוד הגנה אישי וציוד רפואי אחר שנדרשים בדחיפות לעובדי הרפואה האמריקאים שנמצאים בחזית המאבק במגיפה. השאלה היא אם טראמפ יקריב את האינטרס האמריקאי על מזבח בחירתו לקדנציה שנייה, או שישים את אמריקה תחילה.

bottom of page