האם החומה הסינית הופכת שקופה?
top of page
  • oded816

האם החומה הסינית הופכת שקופה?


השינויים התכופים שעורכות הרשויות בסין בנתוני המתים והנדבקים מכרסמים באמון שנותן הציבור המקומי, ועמו רבות ממדינות העולם, בהצהרותיהן. ייתכן שהצעדים האחרונים להגברת השקיפות נועדו לשקף את המחויבות של בייג'ין לאמינות – ולתקן את הנזק שנעשה

תושבים בשנגחאי, במארס | Photo: zhugher (Pixabay license)

ביום שישי שעבר, 17 באפריל, עדכנו השלטונות בסין את ספירת המתים המדווחת בעיר ווהאן, העיר שבמוקד התפרצות הנגיף במדינה, ודיווחו על 1,290 מתים נוספים. המספר המעודכן כרגע הוא 3,869 – עלייה של 50 אחוזים בדיוק. התירוץ הרשמי שניתן על הפער העצום בנתונים הוא כי בתי החולים בעיר הוצפו בתחילת ההתפרצות, מה שהוביל לדיווחים מוטעים, עיכובים והשמטה של ​​מקרים. מהלך זה הוא ניסיון לשמר את אמינות הממשלה, לאור חששות של תושבים ומומחים כאחד שמניין המתים גבוה בהרבה ממה שנמסר עד כה.

רשת הטלוויזיה הסינית הממלכתית CCTV דיווחה ביום שישי כי הממשלה בוחנת מחדש את הנתונים. ראש צוות הפעולה הממשלתי המיוחד שפיקח על הכלת המגפה בווהאן צוטט כאומר: "נתוני נגיף הקורונה לא נוגעים רק לבריאות האנשים ולחייהם, אלא גם לאמינות הממשלה. העדכון בנתונים ... מראה את הכבוד שהממשלה רוכשת לכל מת".

לציבור בסין אין אמון רב בנתונים שמפרסמת בייג'ין. עדויות על הסתרות ואי דיוקים מצד גורמי ממשל עלו לכל אורך ההתמודדות עם המגפה, מהשתקת רופאים שהתריעו בבתי חולים בווהאן בתחילתה ועד הגילוי כי מנהיגים אזוריים ומחוזיים במחוז חוביי צנזרו דו"חות ונמנעו מלנקוט בפעולה מכרעת בימים הראשונים והמכריעים של המגיפה.

 

ב-12 בפברואר זינק מספר מקרי ההידבקות ב-742% – לפני שצנח מיד ובחדות

 

תושבי ווהאן מדברים בגלוי על כך שלאור הצפיפות הרבה שבה נתקלו כששהו בבתי החולים בזמן המגיפה, הם מאמינים שמספר המתים האמיתי גבוה בהרבה ממה שדווח. רבים, כולל בתקשורת הסינית, הצביעו על תורים ארוכים בבתי לוויות, משרפות שעבדו מסביב לשעון ואלפי כדים שנשלחו לבתי הלוויות בעיר, כרמזים לכך שמניין ההרוגים האמיתי יכול לעלות על 40,000. הממשלה, מצדה, אסרה על דיווחים על בתי לוויות. המפלגה הקומוניסטית מפעילה מאמץ תודעתי כביר בסין ומחוצה לה בציור התגובה שלה, ובמיוחד של העומד בראשה, כמי שהצילו את ווהאן ואת סין כולה. חוסר האמון המתמשך בציבור הסיני וברחבי העולם לגבי היקף המתים ומהימנות המידע באופן כללי פוגעים בכך – ולכן השלטונות מנסים לתקן זאת.

דוח חדש של האקונומיסט מצביע גם על מה שנראה כשימוש בדיווחי מקרי ההדבקות והמוות לצרכים פוליטיים פנימיים. ב-12 בפברואר, למשל, זינק מספר המקרים ב-742% לכמעט 14,000 – לפני שצנח מיד ובחדות. הרשויות בסין טוענות כי התזוזה נובעת מתיקונים במתודולוגיית הספירה של הממשלה, אך השינויים הוכנסו כמעט שבוע לפני הקפיצה במספרים, ולא אחריה. הסבר אפשרי אחר הוא שהנסיקה במספרים הכינה את הקרקע לאירוע אחר שהוכרז ב-13 בפברואר: פיטוריהם של מזכירי המפלגה (המנהיגים הבכירים) של העיר ווהאן ושל מחוז חוביי, שהיא בירתו. מיד לאחר שפוטרו המנהיגים, הונמכו המספרים הרשמיים.

נראה כי מחקרים עדכניים גם תומכים בטענה כי הרשויות בסין מנסות להשתמש במספרי הנדבקים והמתים כאמצעי לניהול המשבר. מדענים מאוניברסיטת הונג קונג שעקבו אחר ההגדרות המשתנות של סין למקרה מאומת של קורונה, גילו שהגדרות המקרים המאומתים הפכו רחבות וגמישות יותר עם הזמן, מה שהוביל לעלייה בשיעור המקרים שהתגלו. לטענתם, אם בתחילת התפרצות המגיפה היה נעשה שימוש בפרמטרים הרחבים שבשימוש כעת, היה מספר המקרים המאומתים גדול פי ארבעה ויותר. נראה, אם כן, שממשלת סין המתינה עד שהצליחה להשתלט על המשבר כדי לשחרר נתונים מדויקים יותר.

דעתנו:

הרשויות בסין בוודאי יודעות את מניין ההרוגים האמיתי בווהאן, אך אזרחי המדינה כנראה לא. הציבור בסין מאוחד במאמץ המאבק מול הקורונה והרצון לחזור לשגרה, אך היעדר שקיפות ומידע מהימן מהדרגים השונים בממשל הסיני שבו והעלו תחושות חוסר אמון בציבור. גם עדכון מניין ההרוגים כעת כלפי מעלה ב-50% בדיוק אינו מוסיף לתחושת המהימנות. אך המהלך הזה מאותת כי ממשלת סין מבינה את הצורך ועושה מאמצים להצטייר כמי ששקיפות ואמינות חשובות בעיניה, כדי להתמודד עם הביקורת הגוברת מבית ומחוץ.

ארה"ב ומדינות אחרות מתחו ביקורת חריפה על הטיפול של בייג'ין במשבר והאשימו את הרשויות הסיניות שההסתרות והדיווחים החלקיים החמירו את המגיפה הגלובלית, בכך שמנעו ממדינות אחרות להתכונן לקראתה כראוי. העובדה שמספר מדינות קיבלו בשבועות האחרונים משלוחים של ציוד רפואי פגום מסין רק החמירה את תחושת חוסר האמון והביקורת הבינלאומית.

סין, מצדה, השתמשה במספרים הנמוכים כדי להתפאר ביעילות התגובה הנחושה של השלטונות הסינים להצלת סין והעולם מהנגיף – במיוחד מול מה שהציגה ככישלונה המוחלט של ארה"ב בטיפול במגפה. יש להניח שעם התגברות הביקורת על הסתרות מצד הממשלה הסינית, וככל שיתפרסמו עדויות נוספות מווהאן וממקומות אחרים, יגבר הלחץ על בייג'ין לבצע התאמות ועדכונים נוספים למספרים הרשמיים. דווקא בזמן שארה"ב עדיין מדשדשת והמאבק בקורונה גורם לקרע חסר תקדים בין הממשל הפדרלי לחלק ממושלי מדינות, היעדר שקיפות ושיתוף פעולה של סין בנושא הקורונה עלול לפגוע ביתרון התודעתי שהיא צברה בשבועות האחרונים.

bottom of page