היפנים שוב ייאלצו לחכות כדי לארח אולימפיאדה
top of page
  • oded816

היפנים שוב ייאלצו לחכות כדי לארח אולימפיאדה


ארץ השמש העולה קיוותה שמשחקי טוקיו 2020 יזניקו את מעמדה הבינלאומי כפי שהאולימפיאדה בבייג'ין ב-2008 עשתה עבור סין. דחייתם בשנה, שהוכרזה בשבוע שעבר, תפגע בשאיפות האלה ובכלכלתה - אולם גם טומנת בחובה הבטחה ליציאה ממשבר הקורונה

דגל המשחקים האולימפיים טוקיו 2020 | Photo: Cesar I. Martins on Flickr (CC BY 2.0)

אולימפיאדת 2020, שהייתה מתוכננת להיפתח בטוקיו בירת יפן בין ב-24 ביולי, תידחה בשנה - כך הודיעו בשבוע שעבר בהצהרה משותפת ראש הממשלה שינזו אבה ונשיא הוועד אולימפי הבינלאומי, תומאס באך. היפנים, למותר לציין, מתקשים להאמין למר גורלם: המשחקים האולימפיים שהיו אמורים להיערך בטוקיו ב-1940 בוטלו בגלל מלחמת העולם השנייה - וכעת, כעבור 80 שנה, ההיסטוריה מכה בהם שנית.

ההחלטה על דחיית המשחקים התקבלה למרות ששיטת הפעולה הרכה יחסית בה נוקטת יפן למניעת התפשטות נגיף מנעה לפי הממצאים עלייה משמעותית במספר הנדבקים במדינה. אך האולימפיאדה אינה אירוע יפני בלבד – וזהו שורש הבעיה. אוסטרליה וקנדה, שהיו הראשונות להודיע שלא ישתתפו, סימנו את המגמה הצפויה ולא הותירו ליפן ולוועד האולימפי ברירה אמיתית. ובצל הדיווחים בימים האחרונים על עלייה במספר המקרים ושיטות הבדיקה המוגבלות, יש התוהים אם יפן לא ניסתה להצניע את ממדי ההדבקה בשטחה.

הדחייה מהווה מכה קשה עבור ממשלת יפן וצפויה להיות לה השלכות משמעותיות. במישור הדיפלומטי, אירוח המשחקים האולימפיים מהווה חלק חשוב מניסיון יפני בינלאומי, כולל באזורנו, להעלות את הנוכחות וההשפעה שלה כמעצמה. היפנים קיוו שהאולימפיאדה תזניק אותם קדימה, כפי שהמשחקים האולימפיים בבייג'ין ב-2008 קידמו את סין. כעת יהיה עליהם לחכות לפחות שנה.

בנוסף, הכלכלה היפנית צפויה להפסיד כשישה מיליארד דולר כתוצאה ישירה מדחיית המשחקים, כשעיקר הנפגעים יהיו מגזרי התיירות והעסקים. נוסף על כך, ספונסרים גלובליים כמו Bridgestone, Toyota Motors ו-Panasonic צפויים לספוג הפסדים כבדים.

יפן התמודדה עם סדרה של משברים עוד לפני התפרצות הקורונה. טוקיו מצויה במשבר דיפלומטי מתמשך עם דרום קוריאה, שנסוב סביב דרישות הקוריאנים לפיצוי הולם על עבודות כפייה שהכיבוש היפני אילץ את אזרחיה לבצע בחצי הראשון של המאה העשרים. המשבר החריף עם דרום קוריאה פגע קשות ביחסים הכלכליים הענפים בין המדינות ואף גרם לחשש לעתיד משולש היחסים בין ארה"ב ושתי בעלות בריתה הוותיקות. מי שמיהרה כמובן לנצל את המתיחות - ואת חוסר העניין של וושינגטון בנושא - היתה בייג'ין, שמיצבה עצמה כמתווכת בין היריבות.

דעתנו:

למרות המאמצים הרבים שעשתה ממשלת יפן כדי להימנע מביטול המשחקים האולימפיים או אפילו דחייתם, זה היה קרב אבוד. עם זאת, העובדה שהמשחקים לא בוטלו וצפויים להתקיים בקיץ 2021, והצורך להיערך אליהם במהירות יחסית,יכולה לשמש בסיס חזק להזנקת התאוששות הכלכלה היפנית ממשבר הקורונה.

הנגיף הקטלני ייכנס להיסטוריה, לצד שתי מלחמות העולם, כגורם שהביא לביטול המשחקים האולימפיים, שניים מהם כאמור בטוקיו. יהיה מעניין לעקוב אחרי ההשלכות ארוכות הטווח של הדחייה על יפן והדינמיקה האיזורית בצפון אסיה.

bottom of page