מי הרג את השלום העולמי, ולמה אנחנו צריכים להיות מודאגים מכך?
top of page
  • הזירה

מי הרג את השלום העולמי, ולמה אנחנו צריכים להיות מודאגים מכך?


מנדלבאום (מימין) עם ראש מכון אבא אבן, השגריר רון פרושאור (שני מימין) והיועץ לביטחון לאומי לשעבר, האלוף (מיל') יעקב עמידרור (משמאל) | צילומים: גל שפינר

ביוני 2019 אירח פורום הדיפלומטיה של מגזין "הזירה" את פרופ' אמריטוס מייקל מנדלבאום (Michael Mandelbaum) מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, מומחה למדיניות חוץ אמריקאית ופובליציסט שכתב וערך יותר מ-16 ספרים בנושא.

בשיחה עם חברי פורום "הזירה" הציג מנדלבאום את הסיבות שגינן דעך, לטענתו, ה"שלום העמוק" ששרר בעולם מאז נפילת הגוש הסובייטי ב-1989 ועד פלישתה של רוסיה לאוקראינה ב-2014. מנדבלאום טוען שדמוקרטיה, תלות-גומלין כלכלית וההגמוניה של ארה"ב בתקופה זו יצרו מציאות גאופוליטית יוצאת דופן, שבה אף מדינה גדולה איננה נלחמת באחרת - אך לראשונה בהיסטוריה, גם איננה מתכוננת לקראת מלחמה שכזו.

כעת, שלוש מדינות רוויזיוניסטיות מנסות לקעקע את השלום העולמי, כל אחת באזורה: רוסיה באירופה, סין במזרח הרחוק ואיראן במזרח התיכון.

לדברי מנדלבאום, שלושת הגורמים הללו - דמוקרטיה, תלות גומלין והגמוניה אמריקאית - הם תנאים נחוצים לקיומו של השלום עולמי, אך לצערנו טרם נמצאה הדרך להבטיח את שלושתם. בהיעדר פתרון בעתיד הנראה לעין, הוא מציע להחיל על שלוש המדינות האלה מדיניות הכלה חדשה (neo-containment), שתנסה לצמצם את הנזק שהן גורמות עד שישנו את דרכן. עם זאת, הוא עצמו מודה שאינו אופטימי שהדבר בכלל אפשרי.

קראו את הראיון המלא עם מנדלבאום בגיליון ספטמבר של "הזירה"

bottom of page