משרד החוץ הופקר ונבזז. חייבים לשקם אותו
top of page
  • נחמן שי

משרד החוץ הופקר ונבזז. יש להשיב לו את סמכויותיו


ד"ר נחמן שי, חבר כנסת מטעם מפלגת "העבודה"

מה יעשה שר החוץ הבא של מדינת ישראל? קודם כל – יהיה שר החוץ! עד עכשיו לא היה שר חוץ בכלל ובאחרונה התמנה מממלא מקום. גם זה משהו.

הדברים אינם פשוטים. בהיעדר שר חוץ במשרה מלאה נשאר המשרד מופקר לחלוטין ופתוח לביזה. שרי הממשלה נכנסו למתחם המופקר ושדדו אותו, הכל כמובן באישור ובסמכות. משרד החוץ איבד בדרך זו את האחריות על המאבק בתופעת ה-BDS, על ניהול היחסים עם מצרים, על הדיאלוג האסטרטגי עם ארצות הברית, על היחסים עם הפלסטינים, על הקשר עם התפוצות, ולמעשה על מה לא? השרים חגגו, אבל המשרד היה באבל. עם שר חוץ במשרה מלאה יש להחזיר למשרד את סמכויותיו האבודות, להבטיח עבורו תקציב ראוי ולהעניק לו חיים חדשים. רק השקו אותו מעט והמשרד המיובש יחזור לחיים ויפרח שוב. מניסיוני, יש שם כוחות מקצועיים מאוד, שרק מחכים לקריאה.

בשלב הראשון, על שר החוץ החדש להטיל על המשרד להציג מתווה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים. זאת, בעיניי, המשימה מספר אחת. אני יודע שהיא מעוררת מחלוקת, אז מה. אסור להניח למצב להידרדר עד למדינה אחת לשני עמים. האמור לעיל הוא כמובן בהנחה שבראש הממשלה החדשה יעמוד אדם חדש, אבל גם ממשלה בראשות הליכוד חייבת לחתור להסדר, אם אינה שבויה בידי הימין. אובדן המדינה היהודית, הציונית, הדמוקרטית והמוסרית, אינו עניין רק שבין ימין לשמאל. מדובר באינטרס של כל אחת ואחד מאתנו.

משימה שנייה היא בגזרה המזרח תיכונית – יש לקדם את היחסים עם מדינות ערב המתונות. פריצות דרך היו – ועל כך יש לשבח את ראש הממשלה נתניהו – וכעת צריך להמשיך. חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים יסיר את אבן הנגף העיקרית. אנחנו רוצים ותמיד רצינו הכרה ויחסים עם מדינות האזור.

משימה שלישית ואחרונה היא בגזרה האמריקאית – חידוש מיידי ושיקום של מערכת היחסים עם המפלגה הדמוקרטית. האהדה בארצות הברית לישראל נשענה תמיד על שתי המפלגות (bi-partisanship) ועל כלל הציבור האמריקאי. בחירתו של נתניהו לצדד באופן מובהק ברפובליקאים, תוך ניכור הדמוקרטים, הייתה קצרת רואי. חילופי שלטון באמריקה ב-2020 (או לפני כן) הם אפשרות ריאלית. זה כבר קרה בבית הנבחרים. אייפא"ק יסייע בדרכו, כך גם רוב הקהילה היהודית, שהיא ממילא דמוקרטית.

אלה המשימות כרגע. השאלה שנותרה היא – האם בכלל יהיה שר חוץ במשרה מלאה בממשלה הבאה?

 

ח"כ ד"ר נחמן שי הוא דוקטור לתקשורת ולמדעי המדינה מאוניברסיטת בר-אילן. מכהן כחבר כנסת בסיעת "המחנה הציוני" מטעם מפלגת "העבודה" וחבר ועדת חוץ וביטחון.(צילום: אתר הכנסת)

bottom of page