למנף את בלימת האיום האיראני להעמקת היחסים עם מדינות ערב
top of page
  • ארסן אוסטרובסקי

למנף את בלימת האיום האיראני להעמקת היחסים עם מדינות ערב


ארסן אוסטרובסקי, מנהל אקזקוטיבי של הקונגרס הישראלי-יהודי (IJC)

אני מאמין שישראל חווה כיום תור זהב דיפלומטי, עם פריצות דרך היסטוריות, הצלחות והזדמנויות גוברות בעולם: בעלי ברית חדשים במדינות ערב, באפריקה, באסיה, בדרום אמריקה ובאירופה, ובראש ובראשונה - הקשרים ההדוקים עם בעלת הברית העיקרית שלנו, ארצות הברית.

בזכות פעילותם של קבוצת דיפלומטים ישראלים מסורים, מקצועיים ומחויבים ביותר, ישראל היא מובילה עולמית בשימוש מרגש וחדשני בדיפלומטיה הדיגיטלית, המייצרת קשר וחיבור עם קהלים חדשים וחשובים. מעצם קיומנו, ישראל נדרשת לרוב "לכבות שריפות" ולהגיב לאתגרים דיפלומטיים דחופים ומיידיים, אולם מעולם לא הייתי בטוח יותר ביכולתנו לעמוד באתגרים אלה ולמצות את ההזדמנויות העומדות בפנינו.

בהתייחס לשלושת הצעדים החשובים ביותר ששר החוץ החדש של ישראל יידרש לבצע במאה הימים הראשונים לכהונתו, הייתי מציע להתמקד בנושאים הבאים:

הראשון - הקמת צוות רב-משרדי ברמה הבכירה ביותר, בהובלת משרד החוץ, כדי לתאם את מימוש יוזמת השלום האמריקאית של ממשל הנשיא דונלד טראמפ, שתפורסם ככל הנראה לאחר הבחירות בישראל. אף שהפלסטינים עלולים לדחות את התוכנית על הסף, חיוני שישראל תפעל במשותף עם הממשל ביישומה, ככל הניתן.

השני - איראן ממשיכה להציג את האיום הביטחוני החמור והמיידי ביותר על מדינת ישראל, ובמיוחד באמצעות ביסוס נוכחותה בסוריה על ידי הקמת "בסיסים קדמיים" בנקודות אסטרטגיות. מאזורים אלה בוצעו בשנה האחרונה מספר התקפות בוטות נגד ישראל, כולל ירי רקטות על הגבול הצפוני.

הדבר יחייב תיאום דיפלומטי וצבאי הדוק עם רוסיה כדי למנוע מעורבות ישירה של הכוחות הרוסיים, כמו גם עם ארצות הברית ומדינות ערב והמפרץ, עמן ישראל מחויבת להמשיך לפעול כדי ליצור חזית מאוחדת נגד איראן.

השלישי - על ישראל למנף את בלימת האיום האיראני להעמקת היחסים הדיפלומטיים עם מדינות ערב והעמקת שיתופי הפעולה עמן. בעקבות ביקורו ההיסטורי של ראש הממשלה נתניהו בעומאן בשנה שעברה, והשתתפותו באחרונה בוועידת ורשה לשלום וביטחון במזרח התיכון לצד מנהיגי עשרות מדינות ערב, על ישראל למנף את ההזדמנות הזו. הדבר נכון במיוחד משום שכיום כל הסימנים מצביעים על כך שהסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו עוד בראש סדר העדיפויות של הציבור הערבי, אלא האיום האיראני הגובר, וכי ההכרה במדינת ישראל הופכת למציאות.

 

ארסן אוסטרובסקי הוא המנהל האקזקוטיבי של הקונגרס הישראלי-יהודי (IJC) ועורך דין בינלאומי לזכויות אדם. זוכה פרס "בוני ציון" לשנת 2018 מטעם ארגון "נפש בנפש" בתחום ההסברה

(צילום: Jared Bernstein Photography, באדיבות המחבר)

bottom of page