מישיגן: מי מפחד מפלסטינית-אמריקאית בקונגרס?
top of page
  • הזירה

מישיגן: מי מפחד מפלסטינית-אמריקאית בקונגרס?

רשידה טאליב, עורכת דין ומחוקקת שמזדהה כפלסטינית, צפויה לזכות במרוץ במחוז ה-13 במישיגן ולהיבחר כאחת משתי הנשים המוסלמיות הראשונות בקונגרס. בישראל חוששים שהיא תקדם אג'נדה פרו-פלסטינית יחד עם נציגים פרוגרסיבים נוספים שייכנסו לבית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית, אך ייתכן שהחששות מעט מוגזמים

רשידה טאליב | צילום: האתר הרשמי

מה הסיפור? רשידה טאליב (Rashida Tlaib) היא מחוקקת ועורכת דין ממישיגן, שצפויה להיבחר השבוע לבית הנבחרים מטעם מחוז הבחירה ה-13 במדינה. הוריה מגדירים עצמם מהגרים פלסטינים לארה"ב והיא עצמה מזדהה כפלסטינית. היא המוסלמית הראשונה שנבחרה לבית המחוקקים של מישיגן, ב-2008, שם כיהנה במשך שש שנים.

טאליב משתייכת לאגף הליברלי-פרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, המזוהה עם הסנאטורים ברני סנדרס, אליזבת וורן וקמאלה האריס. מצע הבחירות שלה מתמקד בצדק חברתי, והיא קוראת להחלת שכר מינימום בגובה 15 דולר, ביטוח בריאות לכולם ומימון מלא של לימודים בקולג'.

כיוון שמחוז הבחירה ה-13 צבוע גוון כחול עמוק, המפלגה הרפובליקאית בחרה שלא להריץ בו מועמד מטעמה. לאור זאת, בחירתה של טאליב לבית הנבחרים למעשה הובטחה לאחר שזכתה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית באוגוסט. היא צפויה למלא את המושב שנותר ריק לאחר שהנציג הקודם, ג'ון קוניירס ג'וניור (Conyers) בן ה-88, התפטר בדצמבר 2017 עקב האשמות כי הטריד מינית עובדות במשרדו. הוא עזב לאחר יותר מ-50 שנה כחבר קונגרס.

באותו יום שזכתה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית לבחירות הכלליות (הרגילות) לשנתיים, טאליב סיימה במקום השני בבחירות המיוחדות שנערכו לבחירת ממלא מקומו של קוניירס, עד תחילת עבודתו של הקונגרס ה-116, בתחילת ינואר 2019. כיוון שגם פה לא יתמודד מועמד רפולביקאי, הזוכה בפריימריז לבחירות המיוחדות, ברנדה ג'ונס, "תיבחר" גם היא לתפקיד מחר. היא תמלא אותו רק 8 שבועות, עד תחילת ינואר, ואז תחליף אותה טאליב.

מה צופים הסקרים?

CNN - ניצחון מובהק לדמוקרטים

RealClearPolitics - ניצחון מובהק לדמוקרטים

FiveThirtyEight - ניצחון מובהק לדמוקרטים (סיכוי של יותר מ-99 מתוך 100)

הזווית הישראלית


"חלק גדול מהכוח שלי מגיע מהיותי פלסטינית", הצהירה טאליב לאחר שזכתה בפריימריז של מפלגתה, כשהיא עטופה בדגל פלסטין. עם כניסתה לקונגרס, היא תהפוך למחוקקת הפלסטינית-אמריקאית הראשונה בו. אף שיש מתמודדים דמוקרטים נוספים מהמחנה שלה שהתבטאו נגד ישראל, המדיניות שלה, ותמיכת ארה"ב בה - טאליב צפויה להתייצב בחוד החנית של ההתנגדות לישראל בקונגרס.

בקמפיין הפריימריז שלה הודיעה טאליב כי היא תומכת בפתרון שתי מדינות לשני עמים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך לאחר זכייתה שינתה כיוון והצהירה שהפתרון הוא דווקא מדינה אחת. הצעד הפתיע את הלובי היהודי-ליברבלי "ג'יי-סטריט", שתמך בה תחילת ובעקבות דבריה חזר בו מתמיכתו. טאליב גם תומכת בפעילות החרם נגד ישראל, וטענה שהתנגדות אליה היא "התנגדות לחופש הביטוי". היא התחייבה ש"כחברת קונגרס, אשתמש במשרתי כדי להצהיר שאף מדינה - אף לא אחת - צריכה לזכות בסיוע מאיתנו, העם האמריקאי, שמדבר על צדק ושוויון והפסקת אפליה, כשהיא מקדמת אי-צדק שכזה".


כמה תוכל לממש את התנגדותה למדיניות הישראלית ולתמיכת הממשל האמריקאי בה? ייתכן שלא במידה שהיתה רוצה, לפחות לא בתחילת דרכה בפוליטיקה הארצית.

מצד אחד, טאליב תוכל לקדם את תפישת עולמה בסיוע מחוקקים נוספים המשתייכים למחנה הפרוגרסיבי, דוגמת אילהאן עומאר (ששתיהן יחד יהיו הנשים המוסלמיות הראשונות בקונגרס), אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואחרות. מצד שני, טאליב לא נבחרה לקונגרס על מצע של התנגדות לישראל, אלא לאור הרקורד שלה כמחוקקת חברתית. לפי אתר מפקד האוכלוסין של ארה"ב, במחוז הבחירה שלה, ה-13, רק כ-2% מהתושבים הם ממוצא ערבי. וכפי שיורם אטינגר הסביר כאן, מחוקקים שמתעלמים מרצון הבוחרים שלהם מסתכנים בהפסד בסיבוב הבחירות הבא. אם ברצונה להמשיך בקריירה הפוליטית שלה בקונגרס, לא ברור כמה תוכל לקדם את הנושא הפלסטיני על חשבון עניינים שחשובים לבוחריה במישיגן.

בנוסף, מרחב הפעולה של טאליב בנושא זה ייקבע גם על ידי הוועדות שבהן תשב. ראשי המפלגה הדמוקרטית עשויים להיתקל בלחץ מטעם גורמים פרו-ישראליים שלא למנות את טאליב לוועדות כמו ועדת החוץ או ההקצבות, הנוגעות ישירות ליחסי ארה"ב-ישראל.

bottom of page