הגל שני של הקורונה באסיה: אדווה או צונאמי?
top of page
  • oded816

הגל שני של הקורונה באסיה: אדווה או צונאמי?


עלייה מחודשת במספר הנדבקים בקורונה היא בלתי נמנעת ברגע שמקלים את ההגבלות על הציבור. ישראל צריכה לבחון את השיטות שבאמצעותן מדינות באסיה נלחמות כעת ב"גל השני" כדי להתאימן לצרכיה

הכנה לקראת חיטוי מטוס נוסעים סיני בטייוואן, בפברואר | Photo: Military News Agency (Attribution)

בשבועות האחרונים אנחנו ניזונים מתיאורים אופטימיים לכאורה המגיעים מסין בכל הקשור ליציאה ממשבר הקורונה. בייג'ין מציגה תמונה מוקפדת של חזרה הדרגתית לשגרה, פעילות מסחר מחודשת ואזרחים השבים להתהלך ברחובות השוקקים. הנשיא שי ג'ינפינג קיים בתחילת אפריל ביקור מתוקשר בעיר הנגזאו, שבה הוכרז כי הלימודים בה ובמחוזות אחרים יחודשו במהלך החודש – כפי שאכן קרה. בנאומו שי דיבר באופטימיות על יכולתה של סין להמשיך ולהכיל את הנגיף, כולל האפשרות לגל הידבקות שני, תוך כדי חזרה הדרגתית לשגרה.

התקשורת הסינית הרשמית מיישרת כמובן קו ומפרסמת ידיעות על קונצרטי הוקרה לצוותי הרפואה, תמונות חזרה לשגרה בעיר ווהאן, מוקד ההתפרצות, וקריאות המעודדות את האזרחים לשוב ולצאת לעבודה. עם זאת, לאחר התגברות המקרים של "גל שני", מספר מחוזות, דוגמת מחוז הנאן שבמרכז סין ומחוז יונאן המתויר בדרום מערב המדינה, הכריזו בתחילת אפריל על החזרה חלקית של הסגר.

בנוסף לאיתור ובידוד גידולי תחלואה מקומיים, הממשל הסיני משקיע משאבים רבים בבלימת התפשטות הנגיף על ידי תושבים החוזרים מחו"ל. לשם כך החלה המדינה להפעיל מתקני בידוד יעודיים לכלל הנכנסים למדינה. אזור הגבול עם רוסיה במחוז הילונגג'יאנג שבצפון מזרח המדינה, שבו נרשמו מקרים רבים, מתגלה כמוקד בעייתי במיוחד. הדבר נובע ככל הנראה מכניסת מבקרים מרוסיה – מדינה שקשה למצוא מידע אמין על האופן שבו היא נלחמת בקורונה.

נוסף על אלו, סין מרכזת מאמץ שלישי בזיהוי וטיפול בחולים א-סימפטומטים, שעד אמצע אפריל אף לא נכללו בדיווחי החולים. לאחר שהופנם שחולים א-סימפטומיים הם גורמי הדבקה והפצה משמעותיים של הנגיף, במיוחד בגל השני, הודיעה בייג'ין ב-9 לאפריל על נהלים חדשים לטיפול בחולים אלה. כעת, חלה חובת דיווח תוך שעתיים על כל בדיקה חיובית בחולה שלא מציג סימפטומים.

סינגפור בנסיגה, הונג קונג מקפידה

מדינות נוספות באסיה נאלצות גם הן להתמודד עם החשש מגל שני של הדבקות. בתחילת אפריל נראה היה כי סינגפור והונג קונג הובילו בהצלחה את המאבק בנגיף ושמרו על קצב הדבקה נמוך למדי. עם זאת, בסינגפור הגיע ב-19 באפריל מספר החולים הכללי לשיא – 728 מקרים חדשים. בתגובה, כבר בתחילת החודש הודיעה סינגפור על סגירת בתי הספר ומרבית מקומות העבודה עד חודש מאי.

לעומתה, הונג קונג אימצה בתחילת אפריל נהלים חדשים למעקב אחרי התפרצות הנגיף. מבקרים חדשים נדרשים ללבוש צמידים דיגיטליים שיוודאו שהם מצויים בהסגר, ונאסרת כניסתם של זרים לטריטוריה. במקביל אף הוחלט בסוף השבוע האחרון על הארכת מדיניות הריחוק החברתי במדינה, ככל הנראה עד 8 במאי.

 

נראה שהמודל ההונג קונגי מוצלח יותר בהתמודדות עם התפשטות הגל השני מאשר בסינגפור, שזכתה בשעתו לשבחים על התמודדותה עם הגל הראשון

 

לעת עתה נראה שהמודל של הונג קונג, המבוסס על שמירה קפדנית על בידוד חברתי, מצליח להתמודד עם התפשטות הגל השני יותר מאשר זה של סינגפור, שזכתה בשעתו לשבחים על התמודדותה עם הגל הראשון. לאור הנתונים החיוביים שמגיעים מהונג קונג, ובמה שנראה כהימור על כך שהצעדים הננקטים כיום בסין יצליחו, חברות תיירות שונות בטריטוריה כבר החלו במכירת כרטיסי טיסה וחבילות נופש לסין לחודש מאי.

דעתנו:

התפרצותו של גל שני כחלק מהיציאה מהסגר וחזרה לשגרה מטרידה אך גם צפויה, לאור שובם של תושבים רבים ממדינות שבהן קצב ההדבקה עדיין גבוה. גם בהתמודדות עם נגיף ה-SARS ב-2003 נצפה גל שני של הדבקות, שלבסוף נבלם סופית.

לאור המאפיינים המיוחדים וקצב ההדבקה הגבוה של נגיף הקורונה, וכדי לאפשר חזרה לשגרה ושליטה בגל השני ככל שניתן, נראה שמדינות רבות יסתמכו על שלושה מרכיבים חשובים: טכנולוגיות מעקב יעילות ובידוד וניטור של השבים מחו"ל, בדיקות אפידמיולוגיות נרחבות באוכלוסייה והמשך שמירה על ריחוק חברתי לאחר היציאה מהסגר.

כחלק מהמאמצים בישראל להתחיל ולחזור לשגרה, חשוב ללמוד עכשיו את האמצעים והשיטות השונים שבהם נעשה שימוש באסיה, כדי שנוכל למצוא את המודל המתאים והיעיל עבורנו.

bottom of page