בלי לעגן את סמכויות משרדו במו"מ הקואליציוני, שר החוץ הבא נידון לכישלון
top of page
  • יניב כהן

אם לא יעגן את סמכויות משרדו במו"מ הקואליציוני, שר החוץ הבא נידון לכישלון


יניב כהן, מנכ"ל מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית

לשר החוץ הבא יש שלוש משימות עיקריות, אם ברצונו להצליח אישית ולקדם את המשרד שעליו יופקד, את שירות החוץ הישראלי ואת מדיניות החוץ של מדינת ישראל:

המשימה הראשונה – עוד לפני שהוא מתמנה, האדם שרוצה לכהן בתפקיד שר החוץ חייב לוודא במסגרת המשא ומתן הקואליציוני שהוא מקבל התחייבות מפורשת לביצוע רפורמה עמוקה במשרד. לשם הוצאתה לפועל, הוא זקוק לשלושה דברים: תוספת תקציב משמעותית, החזרת סמכויות המשרד שפוזרו בשנים האחרונות בין משרדי הממשלה השונים למשרד החוץ, והתחייבות של כל המערכת – מדרג ראש הממשלה והשרים עד למטות המשרדים – לתמוך ברפורמה.

חשוב להדגיש שוב ושוב: אם זה לא יעוגן במהלך המשא ומתן הקואליציוני, שר החוץ הבא נידון לכישלון בתפקיד מיומו הראשון.

המשימה השנייה שלו תהיה גיבוש שיטת עבודה מסודרת. כבר בימים הראשונים שלו במשרד, שר החוץ הבא חייב לכנס את כל ראשי אגפי המטה ולאחר מכן את השגרירים, ולקבל מהם את תכנית העבודה שלהם.

למשרד החוץ אין תכניות עבודה. כל מי שעבד במשרד ממשלתי מתפקד, ובטח בחברה במגזר הפרטי, יכול להבחין שתכניות העבודה של משרד החוץ נעדרות יעדים ברורים, אינן ישימות ואינן מדידות. המשימה הראשונה בתקופתו היא להפוך את כל תכניות העבודה של המשרד לכאלה שניתן להעריך – לקבוע מה רוצים להשיג, להסביר איך עומדים להשיג זאת, ולקבוע מדדים ברורים ומדידים להצלחה.

אם המשרד, מהמטה עד השגרירויות, לא יעבור לשיטת עבודה כזו – הוא אינו יכול להצליח במלאכתו.

המשימה השלישית וארוכת הטווח של שר החוץ הבא היא לשנות מהיסוד את תפישת ההפעלה של המשרד – הן במערך המדיני והן בדיפלומטיה הציבורית.

המערך המדיני חייב להפסיק ליישם את אותם כלים על כל המדינות שהוא פועל בהן. דין קניה אינו כדין שוודיה שאינו כדין וייטנאם. המשרד חייב להתאים את שיטות העבודה לפי הצרכים הייחודיים של המדינות שעמן הוא מתקשר.

מערך הדיפלומטיה הציבורית חייב להפסיק להיות מערך תומך לחימה ומשני ולהיכנס לליבת העשייה. דיפלומטיה בימינו כבר איננה מסתכמת בקשר שבין מנהיגים ושגרירים, אלא לא פחות – ובמקרים מסוימים אף יותר – בין אנשים לאנשים, גורמי חברה אזרחית, המגזר הפרטי ועוד. הלקח הזה עוד לא הוטמע בליבת העשייה של שירות החוץ הישראלי, וזו אחת הסיבות העיקריות למצבו העגום.

 

יניב כהן הוא מנכ"ל מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי הרצליה. שימש בעבר ראש הפיתוח העסקי בליגת הידידות אמריקה-ישראל (AIFL) בניו יורק ועו"ד בכיר בתחום המיזוגים והרכישות בפירמת נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'.

bottom of page