המטרה: לאסוף את השברים ולחבר מחדש את משרד החוץ
top of page
  • מירי שלם

המטרה: לאסוף את השברים ולחבר מחדש את משרד החוץ


מירי שלם, מנכ"לית המכון לאסטרטגיה ציונית

לענות על השאלה "מהם שלושת המהלכים או הצעדים שעל שר החוץ הבא לעשות במאה הימים הראשונים לכהונתו" מרגיש כמו בסיפור "הדייג ודג הזהב", שבו ניתנה לדייג אפשרות לבקש שלוש משאלות. אז אלה שלוש המשאלות שלי.

משאלה ראשונה

המצב: אין שר חוץ במשרה מלאה וסמכויות משרד החוץ מפוזרות במשרדי המשלה השונים.

משאלתי: מינוי שר חוץ במשרה מלאה והחזרת כל החלקים של משרד החוץ אליו מהמקומות אליהם פוזרו: - השבת המלחמה ב-BDS ובדה-לגיטימציה מהמשרד לעניינים אסטרטגיים. - השבת הטיפול בקשר עם יהדות התפוצות מהמשרד לענייני תפוצות. - השבת הטיפול בעניינים אזוריים ובבניית קשרים עם ארצות שאין איתן יחסים דיפלומטיים מאחריות המשרד לשיתוף פעולה אזורי, המועצה לביטחון לאומי (מל"ל), המוסד ועו"ד מולכו – ולו באופן חלקי. באופן כללי, יש להחזיר למשרד החוץ את כוחו להתוות מדיניות חוץ ואת היכולת שלו לאגד את כל מה שמפוזר כרגע במשרדי ממשלה ומקומות אחרים.

משאלה שנייה המצב: קיים עניין גובר בקרב מדינות מוסלמיות לכינון יחסים עם מדינת ישראל. נראה כי יחסי ישראל והפלסטינים כבר אינם מכשול בפני כינון יחסים עם מדינות אלה - וצריך לנצל את המומנטום שנוצר.

משאלתי: שימת דגש והקצאת משאבים למאמצים לכינון יחסים עם מדינות שכרגע אנחנו בנתק מולן, ובמיוחד עם מדינות המפרץ הפרסי. חידוש היחסים עם צ'אד זה נחמד, אבל לא מספיק. צריך להתקדם לעבר יחסים עם מדינות גדולות יותר ומשמעותיות יותר, כמו אינדונזיה. בוועידת ורשה שנערכה בחודש שעבר נשאל שר החוץ של בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה, על פריצת דרך ביחסים עם ישראל. הוא השיב ש"זה יקרה בסופו של דבר", אך במקביל אמר ש"הסוגיה הרעילה ביותר בהיסטוריה המודרנית מגיעה מהרפובליקה האיסלאמית באיראן", במקום שה"כיבוש הישראלי" הוא הדבר הרעיל ביותר. זה שינוי פרדיגמה. קשר עם מדינות המפרץ, ובראשן עם ערב הסעודית הוא פתח לפיתוח כלכלי, לבניית קואליציה שתעניק יציבות באזורנו הבלתי יציב ולמציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

משאלה שלישית המצב: קרע הולך ומעמיק מול יהדות ארה"ב ואובדן הלגיטימיות של מדינת ישראל בעיניה, משבר אמון בנוגע ליחסי דת ומדינה וסוגיות הכותל והגיור, והתרחקות יהדות התפוצות מעמדת ישראל בנוגע לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הקרע הזה מסכן אותנו בתור עם ומנתק עוד ועוד צעירים מהזהות היהודית שלהם ומההכרה שמדינת ישראל היא הבית שלהם, אם ירצו בכך. משאלתי: גיבוש ומימוש אסטרטגיה של שיח מעמיק עם המנהיגות הבכירה של יהדות ארה"ב, ניהול השיח על ידי משרד החוץ, מפגשי משלחות משני הצדדים מכל הדרגים ומכל הספקטרום: רבנים, מובילים חברתיים, עיתונאים ועוד. ולבסוף, קידום מתווה הכותל.

 

מירי שלם היא מנכ"לית המכון לאסטרטגיה ציונית, תושבת בית שמש ואקטיביסטית בעיר וכן פובליציסטית ב"ידיעות אחרונות". בעלת תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה ותואר שני במגדר, נשואה ואם לארבעה.

(צילום: דוד קדוש, באדיבות המחברת)

bottom of page