שיקום שירות החוץ הוא משימה מיידית ודחופה
top of page
  • ערן לרמן

שיקום שירות החוץ הוא משימה מיידית ודחופה


אל"ם (מיל') ד"ר ערן לרמן, סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

בכהונתו גם כשר החוץ רשם ראש הממשלה בנימין נתניהו שורה מרשימה של הישגים בזירה הבינלאומית – מול ארה"ב, רוסיה והודו, באגן הים התיכון, באסיה, אפריקה ודרום אמריקה – ואף בזירה האירופית הסבוכה. דווקא בשל כך, בממשלה הבאה נחוץ שר חוץ במשרה מלאה, ובעל מעמד עצמאי ברמה הפוליטית, שיוביל מן הרגע הראשון מהלך דרמטי של שיקום מעמדו ויכולותיו של שירות החוץ.

האתגר טמון בכך שלהישגים אלה יש מניפה של פעולות המשך הנפתחת בעקבותיהם. אם לא יהיו אנשי מקצוע שמסוגלים ללוות את העשייה הפרטנית בשטח, הרי ששכרם של הקיצוצים והצמצומים של השנים האחרונות – שנות שפל קשות עבור הסגל הדיפלומטי הישראלי – צפוי לצאת בהפסדן של הזדמנויות מרחיקות לכת (כולל בתחום הכלכלי, במדינה תלוית יצוא) ובפגיעה באחד מעמודי התווך של תפישת הביטחון הלאומי, במובנה הרחב.

במאה הימים הראשונים לכהונתו, שר החוץ הנכנס צריך להתוות תכנית פעולה מיידית, מקיפה וסדורה להיפוך מגמת השחיקה ולמיצוי ההזדמנויות שבפני ישראל, ובכלל זה:

ברמה הארגונית – השבת חטיבות שפוזרו במשרדי ממשלה אחרים לתחום סמכויותיו של שירות החוץ, כולל המאבק בתופעת ה-BDS, המחייב היכרות מעמיקה עם רמת השטח וזירות ספציפיות, כמו הקמפוסים, במדינות המערב ואף בארה"ב.

בנוסף, יש להקצות את המשאבים הנדרשים לניהול פעילות דיפלומטית אינטנסיבית, במקום מגמת קיצוצים שחצתה את סף שיקול הדעת ופגעה במישרין ביכולתן של שגרירויות להגיע אל מעצבי המדיניות ודעת הקהל במדינות היעד. כמו כן, יש להגדיל את מספר הנציגויות הישראליות – כולל הוספת שגרירויות באפריקה, אסיה, דרום אמריקה, הים הקריבי ואוקיאניה, במדינות שיש סיכוי מהותי לשנות את עמדותיהן האנטי-ישראליות – ולחזק את מערך הקונסוליות, הן בארה"ב והן בסין ובהודו.

ברמת הדיפלומטיה הציבורית – דרוש שינוי יסודי בהשקעה בתחום. לא ייתכן שבמדינה הנאבקת על מעמדה בסביבה עוינת, תקציבי ההסברה יהיו קטנים מאלה שמשקיעה "אסם" בשיווק פסטה. באותו נושא, יש להעצים את פעילות מש"ב ולהגדיל את תקציביו, תוך חיבור לארגוני החברה האזרחית – הן כמנוף מדיני והסברתי והן כעוגן לשותפות ערכית עם יהדות התפוצות.

ולבסוף, ברמת ההשקעה בדיפלומטים שלנו – יש להכשיר סגלים ותכניות פעולה להעמקת הקשר עם אוכלוסיות במדינות דוברות הערבית (כולל במרחב המקוון), בשאיפה להביא לכדי מיצוי את הפוטנציאל המסתמן לשינוי ביחס כלפי ישראל והיהודים במדינות אלו. כמו כן, יש לשפר את התנאים לגיוס, שימור, קידום ותגמול של עובדים איכותיים במשרד החוץ, שבלעדיהם לא תוכל ישראל לתרגם לעשייה שוטפת ואפקטיבית את פריצות הדרך שהושגו בשנים האחרונות על ידי הדרג המדיני העליון.

 

אל"ם (מיל') ד"ר ערן לרמן הוא סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) ומרצה במרכז האקדמי שלם. בעבר שימש סגן היועץ לביטחון לאומי למדיניות חוץ.

(צילום באדיבות המחבר)

bottom of page